کلینیک دندانپزشکی آرام

ایمپلنت دندان با لیزر: مزایا و معایب و هزینه +فیلم

ایمپلنت دندان متشکل از یک پیچ تیتانیومی است که مستقیماً در استخوان فک قرار می‌گیرد. ایمپلنت پس از قرارگیری در محل مورد نظر، نیاز به بهبودی دارد. معمولا دوره بهبودی ایمپلنت از دو هفته تا چند هفته است. ایمپلنت‌ها به استخوان فک جوش می‌خورند و به همین دلیل امکان اضافه کردن قطعات سفارشی، که جایگزین دندان‌های از دست رفته می‌شوند، فراهم می‌شود. این ایمپلنت‌های دائمی حتی هنگام تمیز کردن و غذا خوردن قابل جابجایی و متحرک نیستند.

ایمپلنت دندان با لیزر چه مزایایی دارد؟


ایمپلنت دندان با لیزر چه مزایایی دارد؟

لیزر دندانپزشکی به دلیل مزایای زیادی که به همراه دارد به شدت مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مزیت‌های اصلی استفاده از لیزر، غیرتهاجمی و آرام بودن آن است. با استفاده از لیزر دیگر خبری از سر و صداهای زیاد ناشی از دستگاه‌های سنتی دندانپزشکی نیست. استفاده از لیزر در روش ایمپلنت نیز دارای مزایای زیادی است.

  • استفاده از لیزر در دندانپزشکی مساوی است با آسیب کمتر؛ چراکه دیگر خبری از خونریزی نخواهد بود.
  • بعد از درمان ایمپلنت دندان با لیزر، یک پوشش ﻓﺘﻮﻛﻮﺍﮔﻮﻟﻴﺸﻦ تولید می‌شود، که به عنوان یک پانسمان بیولوژیکی از زخم در برابر ورود میکروارگانیسم‌ها محافظت می‌کند.
  • در مرحله دوم ایمپلنت دندان با لیزر، هنگامی که برای نصب اباتمنت ایمپلنت باید مجدد باز شود، نیازی به استفاده از چاقوی جراحی، که از فولاد ضد زنگ ساخته شده است، نیست، زیرا ذرات آن می‌توانند روی سطح ایمپلنت باقی بمانند، که ممکن است بیشتر باعث وقوع خوردگی گالوانیک بین فلزات غیر مشابه (ایمپلنت تیتانیوم و اسکالپل فولاد ضد زنگ) شود.
  • دقت لیزر بسیار بالاست، به همین دلیل آسیب به بافت‌های مجاور به حداقل می‌رسد.
  • از آنجایی که لیزر باعث لخته شدن خون می‌شود، در این روش خونریزی حداقل است.
  • از آنجایی که لیزر در حین عمل، محل را استریل و ضدعفونی می‌کند، خطر ابتلا به عفونت باکتریایی در این روش حداقل است.
  • از آنجایی که زخم‌ها نیازی به بخیه شدن ندارند، مدت کلی درمان و همچنین زمان بهبودی کاهش می‌یابد.
  • بسته به ترجیح بیمار، ممکن است از حداقل بی‌حسی استفاده شود و یا اصلا از بی‌حسی استفاده نشود.
  • از آنجایی که بافت نرم سریع‌تر بازسازی می‌شود، زخم‌ها سریع‌تر بهبود می‌یابند. به همین دلیل زمان از کارافتادگی بسیار کم بوده و خیلی زود می‌توانید دوباره از دندان‌ها و دهان خود استفاده کنید.

روند انجام ایمپلنت دندان با لیزر


روند انجام ایمپلنت دندان با لیزر

ایمپلنت دندان با لیزر حدود 15 تا 30 دقیقه طول می‌کشد. ایمپلنتولوژیست تحت بی‌حسی موضعی مخاط را با لیزر برش می‌دهد که منجر به دستیابی به بهترین نتیجه، بهبودی بهتر و سریعتر و حداقل خونریزی می‌شود و سپس با استفاده از دستگاه مخصوص ایمپلنت دندان را جاسازی می‌کند.

  • آمادگی برای جراحی: بیمار مجموعه‌ای از آزمایشات لازم را انجام خواهد داد، برای تشخیص دقیق‌تر، یک عکس پانوراما از فک یا سی تی اسکن نیز گرفته می‌شود.
  • در جراحی به جای استفاده از چاقوی جراحی، از لیزر استفاده می‌شود. قسمتی از ناحیه بالای محل ایمپلنت با استفاده از یک پرتو جدا می‌شود به همین دلیل خونریزی رخ نخواهد داد. لیزر همچنین به آماده شدن محل کمک می‌کند. لیزر مورد استفاده در عمل دندانپزشکی خاصیت ضد باکتریایی دارد، و باعث کاهش جراحات و خطر عوارض در دوره بعد از عمل می‌شود.
  • ایمپلنت داخل استخوان قرار گرفته و روی ناحیه برش بخیه زده می‌شود.
  • دوره تکمیل ایمپلنت دندان با لیزر بسته به شرایط فرد بین سه تا شش ماه طول می‌کشد.
  • بعد از جوش خوردن کامل استخوان و ریشه مصنوعی، برش لیزری دوم انجام می‌شود و سپس اباتمنت و تاج نصب می‌شود.پس از عمل کاشت ایمپلنت دندان باید به مدت 3 تا 6 ماه برای نصب ایمپلنت دائمی صبر کرد، در این زمان دندانپزشک از یک ایمپلنت موقت روی دندان استفاده می‌کند. در این مدت ایمپلنت با استخوان فک جوش خورده و برای نصب ایمپلنت دائمی آماده می‌شود.

Peri-implant چیست و چگونه با لیزر برطرف می‌شود؟


Peri-implant چیست و چگونه با لیزر برطرف می‌شود؟

Peri-implant ضایعه التهابی هست که بافت‌های نرم اطراف ایمپلنت دندان را درگیر می‌کند. پری ایمپلنتایتیس همچنین منجر به از دست دادن استخوان پشتیبان اطراف ایمپلنت دندانی می‌شود. التهاب می‌تواند باعث خونریزی، عمیق شدن پاکت‌ها و جمع شدن چرک بین لثه و استخوان شود. هدف دندانپزشکان از مدیریت پری ایمپلنتایتیس، معمولاً کنترل عفونت، سم زدایی از سطوح ایمپلنت، بازسازی بافت های از دست رفته و رژیم‌های کنترل پلاک است. لیزر می‌تواند اکثر این کارها را انجام دهد. لیزر به منظور حذف ترکیبات میکروبی روی ایمپلنت بدون آسیب رساندن به آن و درمان بافت استخوانی آسیب دیده اطراف ایمپلنت استفاده می‌شود. پس از درمان با لیزر، از لیزر برای کاهش باکتری‌ها و افزایش تحریک زیستی استفاده می‌شود. لیزر درمانی هم برای موکوزیت اطراف ایمپلنت و هم برای التهاب اطراف ایمپلنت مناسب است.

ایمپلنت دندان با لیزر چه ریسک‌هایی دارد؟


وقتی صحبت از مراقبت از دندان می‌شود، در اکثر موارد لیزرهای دندان ایمن‌تر از ابزارهای مورد استفاده در درمان سنتی هستند. چرا که بعد از هربار استفاده نیازی به ضدعفونی کردن لیزر نیست و همچنین لیزر بسیار دقیق است. اگرچه لیزر دندانپزشکی به طور کلی یک روش درمانی بسیار ایمن و موثر است، اما هیچ تضمینی مبنی بر اینکه این نوع درمان برای همه مناسب باشد وجود ندارد و ممکن است برای برخی افراد عوارض جانبی به همراه داشته باشد. خطرات ناشی از درمان بستگی به نوع درمان دارد، به همین دلیل باید در اولین جلسه مشاوره با دندانپزشک در مورد تمام جوانب و خطرات درمان صحبت کنید. به منظور اطمینان از مناسب بودن درمان برای شما، با دندانپزشک مشورت کرده و تمام سوالات خود را در این‌باره بپرسید.

هزینه ایمپلنت دندان با لیزر چقدر است؟


عوامل موثر بر هزینه ایمپلنت دندانی عبارتند از:

  • نام تجاری ایمپلنت دندان
  • نیاز به پیوند استخوان و سطح بازسازی استخوان
  • نوع اباتمنت و روکشی که پس از کاشت ایمپلنت دریافت خواهید کرد.
  • آزمایشگاه و کیفیت موادی که برای ساخت سفارشی ساختار دندان استفاده می‌شود.

سوالات متداول


آیا شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان با لیزر هستید؟

تقریباً هر کسی که مبتلا به بیماری لثه است، کاندیدای مناسبی برای این نوع درمان لیزری می‌باشد. اگر از خونریزی یا تورم لثه‌ها، بوی بد دهان، تحلیل لثه‌ها یا لق شدن دندان‌ها رنج می‌برید، لیزر دندانپزشکی ممکن است درمان مناسبی برای شما باشد.

مراقبت پس از درمان با لیزر شامل چیست؟

احساس ناراحتی از جمله کبودی و تورم پس از عمل ایمپلنت دندان طبیعی است. با این حال، التهاب و درد ممکن است با داروهای بدون نسخه، هیدروکودون یا کدئین کنترل شود. احتمالا از شما خواسته می‌شود که تقریبا تا 2 هفته فقط غذاهای نرم بخورید تا زمانی که ناحیه جراحی بهبود یابد.

آیا لیزر خطرناک است؟

لیزر هنگامی که توسط یک دندانپزشک ماهر مورد استفاده قرار گیرد بسیار ایمن و بی‌خطر است. تنها راه محافظتی در مقابل لیزر استفاده از عینک یا پوشش چشم مخصوص است. لیزرهای دندانی بسیار کم توان هستند که برای درمان بافت‌های ظریف دهان ضروری است. علاوه بر این، گرما و نور کنترل شده لیزر، بسیاری از باکتری‌ها و ویروس‌ها را در دهان و پاکت‌های پریودنتال از بین می‌برد.

زمان طبیعی بهبودی ایمپلنت دندان چقدر است؟

اکثر افراد 1 روز بعد از عمل یا حتی همان روز عمل، به محل کارشان بازمی‌گردند. معمولا برای کاهش هرگونه ناراحتی می‌توان از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کرد. معمولا زمان بهبودی ایمپلنت دندان حدود چهار تا شش ماه است.

ماندگاری ایمپلنت‌های دائمی دندان چقدر است؟

در صورت حفظ بهداشت و استفاده درست و بجا از مسواک و نخ دندان، دوام پیچ ایمپلنت همیشگی است و بیمار باید هر 6 ماه یکبار برای چک‌آپ ایملنت به دندانپزشک مراجعه کند. با این حال، تاج معمولاً فقط حدود 10 تا 15 سال دوام دارد.

بعد از ایمپلنت چه کارهایی را نمی‌توان انجام داد؟

مراقب باشید که فقط نوشیدنی‌های سرد بخورید و تا زمانی که بی‌حس کننده موضعی از بین نرفته است، غذا نخورید. روز اول از مصرف نوشیدنی‌های گرم یا غذای گرم خودداری کنید. سعی کنید ناحیه مورد نظر را با زبان یا انگشتان خود دستکاری نکنید.

از چه نوع لیزری برای ایمپلنت دندان استفاده می‌شود؟

به طور کلی 4 نوع لیزر در ایمپلنت دندانی به کار می‌رود:

  • لیزرهای دایود
  • لیزرهای نئودیمیم:YAG
  • لیزرهای دی اکسید کربن
  • لیزرهای اربیوم

مقالات مربوطه

حفره خشک دندان
جراحی دندان عقل

حفره خشک دندان

حفره خشک دندان حفره خشک دندان، یک عارضه دردناک دندانی است که می تواند پس از کشیدن دندان رخ دهد. به طور معمول، پس از

مطالعه»
دندان درآوردن
دندانپزشکی اطفال

دندان درآوردن

۷ حقیقت دندان درآوردن : رویش دندان در کودکان یا همان دندان درآوردن یکی از رایج ترین اتفاق ها در روند رشد کودکان وز زندگی

مطالعه»
تماس با ما