کلینیک دندانپزشکی آرام

روکش دندان درد دارد؟ عمر و قیمت انواع روکش دندان فوری

روکش های دندان نوعی پروتز هستند که به منظور پوشاندن ظاهر ایمپلنت ها به شکل ثابت روی دندان قرار می گیرند. روکش کردن دندان ها روشی بدون درد است. برخی بیمارن به دلایل مختلفی مانند تغییر رنگ یا فاصله بین دندان ها از روکش استفاده می کنند. اکثر بیماران از روکش های سرامیکی یا چینی استفاده می کنند چون آنها بیشترین شباهت را به دندان های طبیعی دارند. اما روکش های فلزی و رزین هم قابل استفاده هستند. روکش های دندان با وجود اینکه قادر به پوشاندن مشکلات ظاهری دندان هستند، تاثیر بر درد دندان ندارند. شما ممکن است با وجود روکش در قسمت تاج دندان دچار درد شوید. یا حتی ممکن است دچار یک دندان درد دائمی شوید.

روکش دندان چیست؟


روکش دندان چیست؟

روکش دندان چیزی شبیه به یک پوشش است که به شکل ثابت روی دندان آسیب دیده قرار می گیرد. روکش دندان وسیله‌ای مصنوعی است که برای بازیابی شکل و فرم دندان استفاده می‌شود و در عین حال از دندان محافظت می کند. در برخی موارد روکش ها در دو طرف دندان از دست رفته قرار میگیرند تا بریج دندان (پروتزی که فضای خالی را پر میکند) را نگه دارند. روکش دندان از موادی مثل چینی، سرامیک و فلز ساخته می شود.

معمولا شما بعد از عمل ریشه دندان نیاز به روکش دندان دارید. همچنین در صورتی موارد زیرممکن است نیاز به روکش دندان داشته باشید:

  • حفره بزرگی که با پر کردن ترمیم نمی شود.
  • دندانی که ترک خورده یا ضعیف شده است.
  • از دست دادن دندان که نیاز به بریج یا ایمپلنت دارد.
  • تغییر رنگ یا ظاهر نامناسب دندان.

روکش های دندان از چه چیزی ساخته می شوند؟


روکش های دندان از چه چیزی ساخته می شوند؟

روکش های دائمی قابلیت ساخته شدن با مواد مختلف را دارند؛ از جمله:

فلز

فلزات مختلفی از جمله طلا، پالادیوم، نیکل و کروم می توانند در ساخت روکش های دندان استفاده شوند. روکش های فلزی به سختی می شکنند، بیشتر از همه روکش ها عمر می کنند و برای استفاده از آنها تنها به برداشتن مقدار کمی از دندان نیاز است. این روکش ها همچنین قادر به تحمل فشار های ناشی از گاز گرفتن و جویدن هستند. متالیک ضعیف ترین روکش فلزی است. روکش های فلزی گزینه های خوبی برای روکش دندان های خارج از دید هستند اما برای دندان های جلو گزینه مناسبی نیستند.

پرسلن ذوب شده به فلز

این نوع روکش دندان را می توان با رنگ دندان های کناری مطابقت داد. آنها رنگ طبیعی تری دارند. اما در برخی موارد فلز زیر روکش چینی به صورت یک خط تیره مشخص می شود. سایر معایب این نوع روکش عبارتند از: احتمال بریدگی لثه یا ایجاد شکستگی در قسمت چینی روکش و فرسودگی روکش دندان های مقابل. ساییدگی این روکش های روی دندان های دیگر به خصوص روی دندان هایی که در هنگام بسته شدن با روکش دندان های بالا و پایین دهان برخورد می کنند، تاثیر گذار است. روکش های دندانی از جنس پرسلن ذوب شده به فلز می تواند گزینه خوبی برای دندان های جلو و عقب باشد.

روکش تمام رزین

روکش های دندانی ساخته شده از رزین معمولا نسبت به سایر روکش ها ارزانتر هستند. اما این نوع روکش به مرور زمان فرسوده می شود و بیشتر از روکش های پرسلن به فلز دچار شکستگی می شوند.

روکش تمام سرامیک یا تمام چینی

این روکش ها از لحاظ رنگ بیشترین هماهنگی را با رنگ دندان دارند. همچنین برای اشخاصی که به فلز حساسیت دارند این نوع روکش ها بهترین انتخاب هستند اما به اندازه روکش های فلزی مقاوم نیستند. این روکش ها بیشتر از روکش های فلزی و رزین باعث فرسایش دندان های مقابل می شوند. روکش های تمام سرامیکی گزینه مناسبی برای دندان های جلو هستند.

سرامیک فشرده

این نوع روکش ها دارای یک هسته داخلی سخت هستند و جایگزین روکش های فلزی می شوند که در فرایند ساخت روکش تمام سرامیکی استفاده می شود. روکش های سرامیکی فشرده با کلاهک چینی پوشانده می شوند که باعث بیشترین هماهنگی طبیعی رنگ بین دندان ها می شود. این روکش ها ماندگاری طولانی تری نسبت به روکش های تمام چینی دارند.

روند روکش کردن دندان ها


روکش کردن دندان ها min

روند روکش کردن دندان ها بستگی به این دارد که شما یک درمان یک روزه یا چند روزه را انتخاب می کنید.

روش چند روزه با یک روکش موقت

برای روکش سنتی باید دو بار به مطب دندانپزشک مراجعه کنید.

  • دندانپزشک دندان های آسیب دیده را معاینه و آماده می کند. این مرحله ممکن است انجام اشعه ایکس از دندان و ساخت قالب دندان یا دهان باشد.
  • در این مرحله دندان پزشک دندان آسیب دیده را می تراشد و بخشی از لایه بیرونی دندان را برمی دارد.
  • قالب دندان ها ساخته می شود.
  • دندانپزشک برای محافظت از دندان های شما یک روکش موقت روی آنها قرار می دهد.
  • قالب دندان برای ساخت روکش به آزمایشگاه مورد نظر فرستاده می شود. این مرحله ممکن است چند هفته طول بکشد.
  • هنگام آماده شدن روکش باید برای دومین مرحله ویزیت به مطب دندانپزشک مراجعه کنید تا روکش ها روی دندان های شما قرار بگیرند.

روند یک روزه

شما با درمان یک روزه نیازی به روکش موقت ندارید. این روش یک درمان فوری است.

  • دندانپزشک از دندان های شما عکس دیجیتال می گیرد.
  • دندانپزشک با استفاده از اسکن دیجیتال عکس ها، روکش دندان ها رادر همان مطب می سازد. احتمالا زمان ساخت این روشک ها یک تا دو ساعت طول می کشد.
  • بعد از آماده شدن روکش ها دندانپزشک آنها را به شکل ثابت روی دندان ها قرار می دهد. کل روند درمان حدود 2 تا 4 ساعت طول می کشد.

همه دندانپزشکان امکانات ساخت روکش های یک روزه را ندارند. بنابراین بهتر است در این باره با دندانپزشک صحبت کنید.

مراحل روکش دندان چقدر دردناک است؟


اشخاص زیادی به دلیل ترس از درد درمان به دندانپزشک مراجعه نمی کنند. همه مراحل روکش دندان تقریبا بدون درد است. دندانپزشک قبل از هر اقدامی دهان شما را بی حس می کند. اما ممکن است تا دو روز بعد از درمان به دلیل از بین رفتن بی حسی درد خفیفی را احساس کنید. شما می توانید برای کنترل درد از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.

شش دلیل درد ناشی از روکش دندان


شش دلیل درد ناشی از روکش دندان

عفونت

اگر دندان های شما قبل از روکش عصب کشی نشوند و همچنان عصب داشته باشند ممکن است روکش به عصب آسیب دیده دندان فشار وارد کند و همچنین عفونت کردن دندان به وضعیت دردناکی منجر می شود. یکی از دلایل عفونت دندان می تواند ناشی از پر کردن های قبلی که مواد داخل آن نفوذ می کند و در نتیجه باکتری ها ریشه عصبی دندان را آلوده می کنند، باشد.  علائم عفونت معمولا شامل تورم لثه، درد هنگام جویدن، حساسیت به دما و تب است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.

حفره ها

اکثر اشخاص تصور می کنند که به دلیل داشتن روکش دندان حفره های دندان دیگر مشکلی به وجود نمی آورند. با توجه به اینکه دندان زیر روکش هنوز زنده است، امکان ایجاد حفره بین دندان و روکش وجود دارد. حفره ها در اثر تجمع پلاک دندان ایجاد میشوند که منجر به پوسیدگی دندان میشوند. اگر حفره بیش از حد به عصب دندان آسیب وارد کند دندان از بین می رود و منجر به عفونت میشود. در این مورد دندان نیاز به عصب کشی دارد. برای عصب کشی باید یک سوراخ کوچک در روکش دندان ایجاد شود و سپس عصب عفونی و بافت اطراف آن که در ریشه دندان قرار دارند برداشته شود. این مشکل ممکن است نیاز به چندین مرحله مراجعه به دندانپزشک داشته باشد. بهترین روش برای جلوگیری از پوسیدگی در روکش دندان حفظ بهداشت دهان و دندان است. اگر احساس کردید دندان شما دچار حفره شده حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

شکستگی دندان

ترک خوردن روکش دندان در برخی موارد ممکن است درد خفیفی داشته باشد. دندان قروچه باعث اعمال فشار بر روکش دندان و در نتیجه ترک خوردن آن می شود. هر گونه حساسیت نسبت به گرما، سرما یا هوا باعث ایجاد ترک بر روی روکش دندان شود. اگر روکش دندان شما ترک خورده، شکسته شده یا به طور کامل از جای خود خارج شد حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. شکستگی دندان یک مشکل اورژانسی نیست مگر اینکه درد شدید آن زندگی روزمره شما را مختل کند، در این صورت باید ظرف چند روز آینده اصلاح شود.

عقب رفتن لثه

عقب نشینی لثه و آشکار شدن ریشه دندان می تواند منجر به حساسیت روکش دندان به سرما و گرما شود. سریع و محکم مسواک زدن می تواند باعث تحلیل رفتن لثه شود. لثه هایی که تحلیل می روند بیشتر مستعد تشکیل پلاک و در نتیجه عفونت هستند. عاج سفت و زرد رنگ دندان زیر مینای دندان قرار دارد که در اثر عقب رفتن لثه نمایان می شود. مشاهده یک ناحیه زرد رنگ در کنار روکش سفید دندان نشان دهنده تحلیل لثه است اگر دچار چنین مشکلی شوید احتمالا دندانپزشک شما یک روکش جدید برای دندانتان قرار می دهد.

روکش دندان شما باید کاملا راحت و بدون درد باشد بنابراین نباید نسبت به درد دندان بی تفات باشید. چناچه به عفونت ها، حفره ها، دندان های شکسته و سایر مشکلات بی توجهی کنید به مرور زمان به درمان های بیشتری نیاز خواهند داشت. برای حفظ ماندگاری روکش ها دندان باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. دندان ها را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید درست مانند دندان های معمولی. اگر احساس میکنید دندان درد شما یک مشکل جزئی است بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا او بررسی کند و تشخیص دهد که مشکل اصلی شما چه چیزی است.

لثه درد ناشی از روکش دندان

ممکن است بعد از قرار دادن روکش دندان لثه شما دچار درد موقت بشود. این درد نباید بیشتر از دو هفته طول بکشد. اگر بعد از روکش کردن دندان ها درد زیادی داشتید یا اگر درد شما بعد از دو هفته برطرف نشد باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

روکش دندان به درستی روی دندان قرار نمی گیرد.

اگر روکش دندان های شما به درستی انجام نشود ممکن است باعث ایجاد درد شود. این وضعیت همچنین میتواند بر جویدن و خندید شما تاثیر گذار باشد. درد هنگام جویدن معمولا نشان میدهد که روکش روی دندان ها خیلی بلند است.

چگونه از درد روکش دندان پیشگیری کنیم؟


حفظ بهداشت دهان و دندان از درد روکش دندان جلوگیری می کند:

  • دو بار در روز مسواک بزنید.
  • هر روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • برای انجام معاینات منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

علاوه بر اینها از جویدن غذاهای سفت مانند یخ که میتوانند به روکش دندان آسیب برسانند خودداری کنید.

ماندگاری روکش های دندان چقدر است؟


ماندگاری روکش های دندان چقدر است؟

طول عمر روکش های دندان بین 5 تا 15 سال است. برخی از روکش ها از بقیه محکم تر هستند بنابراین ممکن است دوام بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال طی یک مطالعه مشخص شد که روکش های یکپارچه زیرکونیایی کمترین احتمال شکستگی یا ترک خوردن را دارند.

به طور کلی روکش طلا و روکش های پرسلن ذوب شده ماندگار تر هستند. روکش های تمام سرامیکی و تمام چینی ممکن است طبیعی تر به نظر برسند اما معمولا به اندازه روکش های فلزی یا پرسلن ذوب شده به فلز قوی نیستند. روکش های تمام رزین سریعتر فرسوده میشوند. در صورتی که از روکش های دندان به درستی مراقبت کنید، سال ها دوام خواهند داشت.

هزینه روکش دندان


قیمت روکش دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم ترین آنها، نوع روکش استفاده شده می باشد. روکش های تمام فلزی که از آلیاژ فلز ساخته شده اند در برخی موارد ارزانتر از روکش های طلا یا چینی هستند. روکش های طلا بیشترین قیمت را بین انواع روکش دندان دارند. اگر دندانپزشک مجبور به انجام خدمات بیشتری برای بیمار باشد ممکن است هزینه ها افزایش یابند. ممکن است قبل از قرار دادن روکش ها دندان نیاز به عصب کشی یا ایمپلنت داشته باشد که هر دو مورد باعث افزایش قیمت میشوند. بیمه درمانی ممکن است تمام یا بخشی از هزینه روکش دندان را پوشش دهد اما این امکان هم وجود دارد که بیمه فقط نوع خاصی از روکش را پوشش دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شرکت بیمه خود تماس بگیرید.

با دندانپزشک خود در مورد انواع روکش های موجود و مناسب با نیاز های دندان خود صحبت کنید تا در محاسبه هزینه های به شما کمک کند.

مقالات مربوطه

تفاوت آمالگام و کامپوزیت
کامپوزیت ونیر

تفاوت آمالگام و کامپوزیت

تفاوت آمالگام و کامپوزیت آمالگام و کامپوزیت هر دو نوعی مواد دندانی هستند که در ترمیم دندان استفاده می‌شوند تا بهبود ساختار و زیبایی دندان‌ها

مطالعه»
تماس با ما